Meille muutti vuokralle muutamaksi talvikuukaudeksi Wattbike. Wattbiken voidaan sanoa olevan vallankumouksellinen sisäharjoittelupyörä, joka antaa vertaansa vailla olevaa tietoa ja palautetta suorituksesta ja tekniikasta. Suoritusmonitorista voi nähdä suorituksen aikana esim. tehon watteina, nopeuden, keskivauhdin, energiankulutuksen, kadenssin, sykkeen, voimantuoton jakautumisen poljinkierroksen aikana ym. ym. Vuokralle siksi, että kyseessä ei ole niin kovin halpa pyörä.
Ylläolevassa kuvassa näkee voimankäytön jakautumisen oikean ja vasemman jalan kesken, 51/49%. Sitten tuo grafiikka, kerron siitä tarkemmin myöhemmin, mutta lyhyesti niin, että aloittelijalla tuon grafiikan muoto on yleensä "kahdeksikko" ja mitä kovempi kaveri sitä pyöreämpi on grafiikan muoto ja silloin pyöritystekniikka on kunnossa ja siinä näkyy silloin sekä voimakas työntö että veto. Itselläni näky heti aikamoinen "kuollut" kohta oikealla jalalla ja voimaa menee hukkaan vetovaiheessa. Vasempaan verrattuna se lienee sen muutaman vuoden takaisen pullistuman peruja jolloin oikean jalan polven koukistus ja nilkan ojennus jäivät hieman heikommaksi kuin vasen. Mutta nytpä sitä on hyvä tuossa treenata, kun palaute on suoraan nähtävissä grafiikasta. Eli tavoitteena muuttaa tuon grafiikan muotoa maapähkinästä ellipsin ja jopa ovaalin muotoiseksi. Palataan tarkemmin noihin parametreihin ym. watteihin jne. myöhemmin.
Sen verran sanon vielä, että piti kuitenkin kokeilla vetää tuossa kymppi kovaa. Eli wattbikellä meni mulla eilen torstaina kymppi aikaan 14.35. Wattbike-rankingissa näyttää yksi uusi-seelantilainen kaveri ajaneen alle 12 minsan ja Suomen kärki näyttää olevan Heikki Lappalainen ajalla 12.09 ja Kimmo Kananen näyttää ajaneen keväällä 12.22. Mutta se näistä... palaillaanpa taas asiaan myös Wattbiken merkeissä.
2 kommenttia:
Helvata sentään, mikä peli, jos pyöräilyä harrastaa tosissaan, niin varmaan hyvä värkki. Minkälainen on ajotuntuma? Pitäisköhän tulla joskus testaan omat oikeat watit, vois verrata samalla Kurt Kineticin teholukemiin ja oishan se mukava vähän teknistä puoltakin katsoa, vaikka pyöräily ei mun päälaji olekaan. ps. terveisiä aurinkoisesta Malagasta...+27C
Kiitos vaan, täällä tulee just nyt vettä oikein kunnolla ja on niin pimeää. Juu, tänne vaan, kyllä pyörää saa kokeilla ja on se kyllä hyvä peli :)
Ajoasennon saa säädettyä hyvin oikeaksi ja mieleisekseen. Ajotuntuma on myös erittäin hyvä. Siinähän on sekä ilmajarru eli vauhtipyörän ilmaottoaukkoja pystyy säätämään (1-10) ja jo se riittää useimmiten vastuksen säätöön. Lisäksi on magneettivastus, joka tuo ajamiseen nousun tunnetta. Omat polkimet pystyy tietty vaihtamaan eli ajotuntuma on kaikin puolin hyvä ellei loistava.
Testaamiseen ja testien toistettavuuteenhan tuo on todella hyvä ja tarkkuus lienee huippuluokkaa. Esimerkiksi omaa kehittymistä ja tietysti oman tekniikan kehittymistä on helppo seurata. Jos jotain negatiivista haluaa sanoa niin pyörä on kohttuullisen äänekäs, joten ihan pienessä tilassa ääni voi olla häiritsevä. Tämä etenkin käytettäessä ilmajarrua isommilla vastuksilla.
Lähetä kommentti