Tämä on JiiPeen oma blogi, joka sisältää sekalaisia kuvia ja ajatuksia urheilusta, harjoittelusta...ja...elämästä

torstai 19. huhtikuuta 2012

Mitä on huippu-urheilu?

Tuossa pari päivää sitten kuulin pari hyvää tarinaa huippu-urheilusta. Aikanaan joku itäblokin valmentaja oli ollut Suomessa luennoimassa pyöräilyihmisille. Jossain vaiheessa hän oli esittänyt kysymyksen suomalaispyöräilijöille: "kuinka moni teistä käy töissä?" Vastauksen saatuaan hän oli jatkanut: "ne, jotka eivät käy töissä ehtivät harjoitella 16 tuntia vuorokaudessa, mutta ne jotka käyvät töissä ehtivät harjoitella vain 8 tuntia vuorokaudessa." Urheilijanhan pitää siis myös nukkua 8 tuntia vuorokaudessa. Sitä on siis huippu-urheilu ja huippu-urheilijan elämä.

Toinen kysymys oli kuulunut eräälle pyöräilijälle: "kuinka paljon ajat vuodessa?" Pyöräilijä vastasi: "noin 21000km." Tähän valmentaja jatkoi: "kuinka paljon niistä on kilpailukilometrejä?" "Pari tuhatta", pyöräilijä vastasi. Tähän valmentaja tuumasi: "aivan liian vähän, pitäisi olla 60%." Sitä on siis huippupyöräily.

Näihin peilaten esim. juuri Magnar Dalen on kovan linjan huippuvalmentaja. Magnarhan taisi sanoa jotain siihen suuntaan, että huippu-urheilijan elämään eivät kuulu talon rakentamiset saatika naimisiinmenot ym. harjoittelua haittaavat tekijät.

No se siitä; mutta mä olin tänään töissä 11,5 tuntia, meinaan nukkuakin 7 tuntia, joten tänään ehdin treenata vain 1,5 tuntia. Mutta tämä onkin kilpakuntoilijan elämää...

4 kommenttia:

Esa kirjoitti...

Hyvä kun edes sä jaksat kirjottaa asiaa. Edelleen kuitenkin kritisoisin sun tapaa treenata, voit sitten deletoida tekstin jos se on aivan potaskaa.
Hyvää kehitystä sulla on tapahtunut kilpailunomaisissa treeneissä- kiitos pyörätempojen - mutta koska sullakin on tulostavotteita niin minusta noihin rajallisiin viikkotunteihin mahtuu ihan liikaa kaiken maailman huttua eli liikaa harjoittelua harjoittelun vuoksi ja se huttu on juuri se mikä estää kunnonmukaiset huipputulokset. Uskallan näin väittää koska olen joskus harrastanut kilpakuntoilua minäkin ja tulokset voi tarkasta kalevankierroksen tulossivuilta. Nyt en osaa sanoa miten ne löytyvät sieltä mutta kierroksen sivuja plaraamalla se onnistunee. Tulokset olen silti tehnyt lähes aina yliharjoitelleena.
Jos haluat saavuttaa kovia tuloksia puöräilyssä tai luistimilla niin tässä tulee sabluuna: Viikko sisältää 2 kovaa treeniä, hapon sieto ja hapon poisto ( kovaa hapollisesti ja hapottomasti) kaudesta riippuen toinen korvataan vk lenkillä. Yksi pitkä tai ylipitkä lenkki( fillarilla 5-6 h rullilla 2-3+ h hiihdossa suunnileen samat kuin pyörällä juoksussa n 2 h.) Ikämiehiä kun ollaan niin maksimi voimaa kerta viikossa. Kovien treenien välissä 2 vrk kevyttä. Tätä palautumiseen tarkoitettua kahta päivää ei saa käyttää mihinkään wannabemetsäurheiluun vaan pk lenkkeihin sykkeillä n. 120 joihin sisältyy ns ruskoja joita ei todellakaan jatketa maaliviivalle saakka vaikka metsänkansa kuinka ulvoisi suosiotaan.
Siinähän sitä nyt alkuun...

Esa

JiiPee kirjoitti...

Jep, hyvä! Eipä mulla ole tuohon mitään vastaan sanottavaa, sillä hyviä loistavia nuo ovat. Mulla on jokunen viikko tälle keväälle jopa hyvin lähelle tuota sapluunaa.

Tämän viikon suhteen on mielenkiintoista nähdä huomiset tuntemukset. Tämä viikko on nimittäin ollut niin, että maanantai tarkoituksella lepo, tiistai "tarkoituksettomasti" lepo, keskiviikkona kova veto pyörällä ja illalla keskivartalon kp, torstaina vajaa 1,5 tuntia kevyttä pyöräilyä keskisykkeellä 112, perjantaina lepo, lauantaina tempokisa...

Noista rytmitysasioista olen kyllä samaa mieltä myös; miiden kanssa olen tehnyt virheitä, mutta toivottvasti nyt kuitenkin vähemmän kuin esimerkiksi vuonna 2010 ja osin myös 2011. Sen tiedän omasta kropastani, että puhtaita lepopäiviä ei voi olla liikaa ainakaan peräkkäin, koska kropasta katoaa tuntemus taikka sanotaanko sopiva vireystila. Eli sitten pitää olla sitä rauhallista PKI-treeniä.

JiiPee kirjoitti...

siis loistavia AJATUKSIA... kiitti ja mukava taas välillä, että kommenttejakin irtoaa

Esa kirjoitti...

No, koitellaas kepillä jäätä kun ei heti tymätty tai sitten isäntä oli kohtelias.
Koitas ajaa sitä rupusta piakkias seuraavasti: Kuvittele olevas veneessä ja aja samalla lailla kuin soutaisit. Onnistuuko? Eli vedä lepuutajista samalla kun poljet "vastaan".Perse siellä satulan takaosassa. No varmaan tuttuja ohjeita mutta anna vanhan purkaa :DD.