Aina välillä mä en ymmärrä tätä suomalaista koulumaailmaa. Esimerkiksi sitä olen ihmetellyt jo vuosia, että miksi kaikkiin näytelmäharjoituksiin ym. kevätjuhlaharjoituksiin käytetään pääsääntöisesti liikuntatunteja, joita muutenkin on aivan liian vähän. Suomalainen koululaitos siis opettaa, että liikunnasta voi aina tinkiä.
Samoin koulumaailmassahan esimerkiksi lumipallon heittämisestä on tehty vähintäänkin törkeää pahoinpitelyä vastaava rikos. Edes tyhjälle pellolle tai metsään sitä ilmeisesti ei saa heittää. Kiitos koulutaitoksen Suomesta loppuvat pikku hiljaa keihäänheittäjät ja pesäpalloilijat.
Täälläpäin kouluun saa pyöräillä varmaankin vasta kolmannella luokalla. Itse aikanaan pyöräilin kouluun kesät talvet ensimmäisestä koulupäivästäni alkaen, mutta nyt on toisin, kun koulu niin käskee. Kiitos siitä, sillä tällä menolla Suomesta loppuvat pyöräilijät.
En voi kyllä käsittää sitäkään, että kouluun saatetaan koulukuljetuksella nuorimpia koululaisia 800 metrin päästä, koska matkalla joutuu ylittämään yhden hiukan isomman tien; josta kyllä suojatiekin löytyy. Ymmärrän kyllä liikenneturvallisuusasiat, mutta kuitenkin. Kiitos siitä, sillä tällä menolla koululaitos lopettaa maastamme hyöty- ja työmatkaliikunnan.
Ajoittain tuntuu myös, että päiväkodeissa ja kouluissa ei voida ulkoilla tai harrastaa ulkoliikuntaa, koska taivaanrannalla näkyy pilvi, sillä sieltähän voi tulla vaikka sade tai jopa ukkonen. Kiitos siitä ja kohta kukaan ei voi harrasta liikuntaa, koska ilma on niin "huono."
Korostetussa roolissa koululaitoksen liikunassa tuntuvat olevan välineet. Jos jalkaan tulevat vahingossa saappaat lenkkareiden sijaan niin välttämättä liikuntaa ei saa harrastaa ja tärkein asia on tietysti pyyheliina. Jumppavaatteiden ja pyyheliinan unohtuminen ovat vähintäänkin myymälävarkautta vastaava rikos. Kiitos siitä, sillä nyt tiedämme, että saappaat jalassa ei voi liikkua eikä varsinkaan, jos siinä tulee hiki eikä pyyheliinaa ole lähettyvillä.
Sitten varmaan yläasteella on kaikenlaista inkuttajaa ja niskuroijaa, valitettavasti. Mutta sellaistakin on jossain sattunut, että jos sattuu olemaan joku lahjakas liikkuja ja hän kyseenalaistaa tai vaatii perusteluja opettajalta niin mitä pahimmillaan opettaja tekee?...laskee numeroa pari kolme pykälää oppilaan motivaatiovaikeuksien takia. Siinäkö on opettajan auktoriteetti?
Suomalainen koululaitos vähentää koululiikuntaa ja aliarvioi sen merkitystä. Kiitos siitä, sillä jatkossa meillä on aina vaan enemmän vellihhousuja ja valtavasti terveyspalveluja käyttäviä huonokuntoisia aikuisia.
Niinpä nämä lievästi tietty kärjistäen, mutta tälläisia juttuja olen vaan vuosien aikana saanut kuulla siellä sun täällä, valitettavasti. Kaiken liikuntakasvatuksen perusta on tietysti koti, mutta sitten jos koulumaailman asenne on monessa paikkaa liikuntaa kohtaan huono niin ei se ainakaan tue kotien liikuntakasvatusta. Piste.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti