Aloitin tuossa kesäkuun alussa kaikille avoimien kahvakuulaharjoitusten pitämisen. Harjoitukset ovat tosiaan kaikille avoimia ja ilmaisia. Kaikkiaan meitä on jo parikymmentä innokasta kahvakuulan heiluttajaa. Yhdellä kertaa on parhaimmillaan ollut 15 osanottajaa. Perusliikkeitä on opeteltu ja hyviä sekä tehokkaita harjoituksia on tehty joka kerta. Nyt, kun itse olen Nivalassa niin lähetin eilen esimerkkinä kahvakuulaharjoituksen ohjelman, jonka voi kukin toteuttaa vaikka omin päin, jos intoa piisaa. No kuulinpa, että siellä oli porukkaa kokoontunut kasaan ja tehty ohjelma oikein porukalla. Siistiä! Ihailtava asenne, hyvä meidän kahvakuularinki!!
Itse heitin tänään mukavan nautittavan pyörälenkin voisko sanoa kotiseutuhengessä kiertäen käytännössä Nivalan ja tehden pikkupistot myös Ylivieskan ja Haapajärven puolelle. Kaikkiaan kilometrejä tuli 97 ja aikaa vierähti 3.05 eli keskarikin oli yli 30 km/h. Tuuletkin oli tällä kertaa suht suosiolliset. Ja eihän täällä lakeuksilla juurikaan nousuja ole, mutta GPS kyllä näytti korkeuseroa koko matkalle muistaakseni lähes 30m. Mutta kai sitä sen verran tulee, kun tuolta jokilaaksosta nousee Makolan tai Maliskylän ylämaille :) Harjoituksen yleisteema oli peruskestävyys, mutta osana harjoitusta tein 6x5 minuuttia isolla välityksellä 70-80 kadenssilla ja palautuksena 5 minuuttia yli 100 kampikierroksilla. Tuo ison välityksen pyörittäminen lähtee päivä päivältä sieltä paremmin. Viimeisen viisminuuttisen vedin raskaimmalla välityksellä mitä multa tällä hetkellä löytyy ja ihan bueno yli 42 keskarilla ja kohtuusykkeillä ilman megahappoja.
Toisaaltahan se on hyvä, että oppii pyörittämään kovalla kadenssilla ja sitä kautta pystyy jatkossa pyörittämään myös isommalla välityksellä. Noilla kampikierrosmäärillähän, millä olen alkuun noita tempoja vetänyt ei juuri kukaan oikea pyöräilijä kisoja vedä... paitsi aikanaan se yksi, tosin se voitti 7 kertaa Tour de Francen ja sillä lienee ollut välitykset hieman paremmalla mallilla. Mutta kylläpä se Contadorkin vetää isolla välityksellä kovilla kampikierroksilla. Mutta yksilöllisiä juttujahan nuokin ovat. Mutta ei muuta kuin itsekin kohta isompaa etukeskiötä vaihtamaan :) Se täytyy tietysti muistaa, että nyt puhun tempoajoista ja välityksistä niistä ja kuten sanoin niin pyörityshän on hyvin yksilöllinen asia. Ja totuushan on se, että mitä suurempi pyöritysnopeus, sitä alhaisempi on tarvittava voima ja sen myötä pienempi energiantarve ja taloudellisempi ajo. Mulla noissa tempoissa keskikadenssi on ollut luokkaa 90 rpm ja se vaikuttaa aika hyvältä. Eli ei muuta kuin välitykset kohalleen sitten siihen mun tulevaan tempopyörään; pakkohan se on jossain vaiheessa hankkia ;) Tietääpä ainakin mihin säästää... sillä niinhän se on, että en elä tehdäkseni töitä vaan teen töitä elääkseni ja harrastaakseni, kyä näi o!!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti